top of page
  • guy4204

חוק המכר (דירות) - תיקון מספר 9

ביום 7.7.22 נכנס לתוקפו התיקון האחרון של חוק מכר (דירות) אשר משפיע דרמטית על ציבור רוכשי דירות קבלן בישראל. מהו תיקון מספר 9? מה המשמעויות הפרקטיות?


ביום 7.7.22 נכנס לתוקפו תיקון מספר 9 לחוק המכר (דירות). התיקון כולל בחובו 2 נושאים עיקריים אשר משפיעים דרמטית על רוכשי דירות קבלן. הנושא הראשון הינו פרק איחורים במסירה ואילו הנושא השני הוא הצמדה למדד.


איחור במסירה

אם עד לתיקון מספר 9 הקבלן היה יכול לאחר במסירת החזקה עד ל60 ימים ללא כל פיצוי הרי שלאחר התיקון הקבלן יהיה חייב בפיצויים לרוכש וזאת במקרה שיאחר במסירת הדירה לתקופה שעולה על חודש ימים לפי המפורט להלן:


1) החל מחודש ועד ארבעה חודשים - הקבלן חייב לשלם שכר דירה בשווי דירה דומה, עבור כל חודש, כולל חלק מחודש, החל מהחודש השני שלאחר מועד המסירה החוזי.

2) מהחודש החמישי לאיחור ועד החודש העשירי - פיצוי בגובה 125% משכר הדירה, בדירה דומה עבור כל חודש.

3) בגין החודש ה-11 ואילך - פיצוי בגובה 150% במתווה האמור בסעיף קטן (2).


חשוב לציין כי הפיצוי חייב להיות משולם בסוף כל חודש עבור אותו החודש. עוד חשוב לדעת כי הקבלן לא יידרש לשלם פיצוי לקונה אם הקונה הוא זה שגרם לאיחור במסירה או שהחוזה סוכל בשל נסיבות קיצוניות שלא ניתן היה לצפות מראש.


פטור חלקי או מלא מהצמדה למדד

סוגיית המדד הינה סוגיה רגישה מאוד בהסכמי מכר, עד כדי כך שבשנים האחרונות ציבור הרוכשים היה נאלץ לשלם עשרות ולעיתים מאות אלפי שקלים בגין הצמדה למדד. לאור חוסר הוודאות הנורא שיצר השוק החליט המחוקק לשנות את סוגיית ההצמדה למדד בתיקון 9 כך:


בחוזי מכר ניתן יהיה לקבוע הצמדה למדד תשומות הבניה בלבד כך שרק חצי מכל תשלום יוצמד למדד וזאת למעט תשלום 20% ראשונים ממחיר הדירה שכלל לא יוצמדו. המשמעות היא ככלל שרק 40% ממחיר כלל הדירה יוצמד למדד בסופו של יום.


דבר נוסף, לא פחות חשוב הוא שלא ניתן יהיה להצמיד את מחיר הדירה למדד שיחול לאחר מועד המסירה החוזי, אלא אם התשלום בוצע בשל נסיבות הקשורות לקונה או נסיבות קיצוניות שלא ניתן היה לצפות מראש.


דבר אחרון הוא שהמוכר לא רשאי לגבות מרוכש הפרשי הצמדה למדד כלשהו או ריבית, למעט ריבית פיגורים וככל שהקונה איחר בתשלום מעל 7 ימים.


דבר חשוב נוסף

- החוק אינו חל רטרואקטיבית על עסקאות שנחתמו לפני 7.7.22.

- ניתן להסכים כמובן שכל התשלומים לא יוצמדו למדד.

- מ"השטח" עולה כי הרוב המוחלט של היזמים העלו את מחירוני הדירות - חלקם ב100,000 ש"ח וחלקם אף ב5%!


משרדנו מתמחה בתחום הנדל"ן על כלל רבדיו ובהליכי חדלות פירעון מורכבים בלבד.


גיא העליון, עו"ד.






bottom of page