top of page
  • guy4204

חדלות פירעון היא המוצא האחרון. ישנם פתרונות אחרים וטובים לא פחות אבל אנשים וחברות לא נחשפים אליהם.

לאור הריבית העולה במשק, משרדנו נתקל ביותר ויותר אנשים וחברות שהחובות תופחים ונושים רבים יותר מפעילים הליכים או לחץ רב יותר לגביית חובם. שני אלה ועוד גורמים לכך שחברות וחייבים רבים לא מסוגלים לעמוד בהחזרים השונים ופונים לייעוץ משפטי. לצערנו, הפתרון אותו מציעים רוב אנשי המקצוע הוא הליך חדלות פירעון - שלא תמיד הפתרון הנכון, וניתן ואף רצוי לבחון חלופות אחרות. אחת מהחלופות הינה הסדר נושים לפי פרק י' לחוק חדלות פירעון שעניינו - "הסדר חוב שלא במסגרת צו לפתיחת הליכים"


הליך חדלות פירעון או בשמו המוכר והישן "הליך פשיטת רגל" או אם זו חברה "הליך פירוק" הוא הליך מורכב וארוך יחסית הנמצא תחת פיקוח מקיף של הממונה על חדלות הפירעון (או בשמו הקודם כונס הנכסים הרשמי). הליך זה גורר עימו מגבלות והוראות רבות אותן נדרש למלא החייב. רוב האנשים שמגיעים לייעוץ, לא מקבלים את מלוא האפשרויות שהחוק מאפשר להם. כך למשל, ניתן לבחון הימנעות מהליך חדלות פירעון ע"י הליך הנקרא "הסדר חוב" או "הסדר נושים".

הסדר הנושים הוא למעשה סוג של הסדר חוב המעניק לחייב או לחברה הזדמנות להסדיר את פירעון החוב ישירות מול נושיו, ובכך יכול החייב להימנע מכל המעמסה הקשורה בהליך חדלות הפירעון. חשוב לזכור כי הסדר הנושים הינו הסדר מחייב מכל בחינה ויש לעמוד בכל תנאיו.


לטעמנו, הסדר נושים, הוא אפשרות מצוינת אותה צריך לשקול אדם או החברה עומדים בפני הליך חדלות פירעון. הסדר זה אפשרי בכל מקרה של הליך חדלות פירעון, בין אם זה חדלות פירעון ליחיד או לחברה, בין אם החובות בסכום גבוהה או בסכום נמוך (כמוגדר בחוק). הסדר נושים יכול לספק פתרון יעיל להסדר החוב באמצעות משא ומתן בנוגע ליתרת החוב ותנאי הפירעון עם הנושים. במובן הטכני של הדברים, כאשר יחיד או חברה מציעים הסדר חוב עם נושיו לפי חלק י' לחוק, מוגשת בקשה לבית המשפט הרלוונטי, בית המשפט והממונה בוחנים את הבקשה וככל שהחייב או החברה עומדים בתנאי הסף, ממנים מנהל הסדר אשר מנהל את ההליך ומעביר לעיון הנושים את הצעת החייב או החברה.


האם ניתן להציע הסדר חוב גם אם נפתח הליך חדלות פירעון?

כן. ניתן להגיש בקשה להסדר בכל שלב בהליך חדלות הפירעון. היתרון העיקרי בהסדר הנושים הוא למעשה הדיון בין הצדדים, ההסדר מבוסס על הידברות בין הצדדים במטרה להגיע להסכמות על הסדר פירעון החוב אשר שני הצדדים מסכימים לו. הסדר מסוג זה יעיל לשני הצדדים, וקיימת אפשרות טובה כי הנושים יסכימו לאפשר את הקטנת סכום החוב ואת פריסת תשלומו על מנת לאפשר הסכם יעיל אותו יוכל החייב לקיים.


בהסדר נושים ניתן לעיתים אף להימנע מפעולות דרסטיות שיש לנאמן ע"פ חוק בהליך חדלות הפירעון, כמו למשל להימנע ממימוש נכסים או אם מדובר בחברה, באיבוד השליטה בה.


עוד יתרון ברור בהסדר נושים הוא הזמן. בעוד שהליך חדלות פירעון יכול להימשך מספר שנים, הרי שהסדר נושים יכול להסתיים אפילו בחודש אחד אם יסכימו על כך הנושים ובכך לחסוך עוגמת נפש לכלל הנפשות הפועלות.


לרוב, בתי המשפט נוטים שלא להתערב בדעת רוב הנושים (לטוב ולרע) וברוב המוחלט של המקרים יעתרו לבקשת רוב הנושים. עם זאת, החוק מאפשר לבית המשפט, במקרים מיוחדים לכפות על הנושים הסדר נושים לו התרשם כי החלופה של חדלות פירעון לא תניב יותר מהצעת ההסדר.


כמובן שבאופן טבעי, כאשר מדובר בהסדר חוב של חברה, לרוב הדברים יהיו מורכבים הרבה יותר שכן החברה תידרש להציג תכנית הבראה מסודרת, תזרים מזומנים צפוי, הוצאות צפויות, אופן מימון ההפעלה. לכן, מומלץ להיוועץ עם הגורמים הרלוונטים עם מנת להימנע מטעויות בשלבים אלה.


משרדנו מתמחה בהליכי חדלות פירעון מורכבים בלבד.


גיא העליון, עו"ד















bottom of page