top of page
  • guy4204

השיטה שמאפשרת למכור את הבית בהרבה יותר כסף

כמי שייצג שנים רבות את כונס הנכסים הרבות, נגלה לי כי דווקא בניגוד לחשיבה הרווחת בציבור שרכישת נכסים מכונס נכסים הינה אטרקטיבית ומשתלמת יותר, הרי שבסופו של יום רוב רובם של הנכסים נמכרים במחיר יקר הרבה יותר ממחיר השמאות, לעיתים אף במאות אלפי שקלים.


לפני מספר שבועות הגיע לידי המשרד נכס מכינוס נכסים. ידעתי שבקהל הלקוחות קיימים לקוחות שמחפשים לקנות נכס להשקעה. פניתי לאחד הלקוחות והצעתי לו להציע הצעות לרכישת הנכס. לאחר בדיקת מלוא המסמכים שהגיעו לידי - חוזה מכר, תנאי ההצעה ושמאות מקרקעין על הנכס, החלטנו כי אין מניעה להציע הצעה לרכישת הנכס. החלטנו על מחיר מקסימום בהתמחרות ויצאנו לדרך.


בסופו של יום, כאשר הגיע יום ההתמחרות (היום בו כל המציעים מגיעים ל"שולחן עגול" והאחרון שנשאר עם ההצעה הגבוהה ביותר זוכה בנכס), העסקה נסגרה במחיר של 500,000 ש"ח מעל מחיר השמאות. זוהי דוגמה אחת מיני רבות במכירת נכסים שנמכרים ע"י כונס נכסים שבסופה נמכר נכס במחיר גבוה הרבה יותר ממחיר שמאות.


סוגיה נוספת שאנשים לא מספיק נחשפים אליה היא שניתן למכור נכס בהליך "התמחרות" אף ללא הליך כינוס נכסים. קרי - ניתן למכור נדל"ן בשוק חופשי בהליך של "התמחרות".


כיצד ההליך מתבצע?

כל שמוכר צריך לעשות הוא לאפשר לעורך דין לנהל עבורו את העסקה, יפרסם "הזמנה להציע הצעות" בעיתונות, באתרים השונים, על מנת לאפשר לרוכשים פוטנציאליים להגיע להציע הצעות לרכישת הנכס עד לתאריך מסויים. בשלב זה, רוכשים פוטנציאליים פונים לעורך הדין ומבקשים מסמכים שונים כגון שמאות (ללא המחיר כמובן), הסכם מכר ומסמכים נוספים.


לאחר שעובר המועד האחרון להציע הצעות, מוזמנים כל המציעים להליך התמחרות במשרד עורכי הדין וממש כמו בהליך של כונס נכסים, האחרון שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר זוכה בנכס. אגב יאמר, כי ניתן לקבוע מחיר מינימום להצעה. עוד חשוב לציין כי המוכר אינו כפוף לדיני המכרזים ואם המוכר, על אף שקיבל הצעות לרכישה אינו מעוניין למכור הוא אינו מחוייב לכך. כל שהפסיד הוא את עלויות הפרסום בפלטפורמות השונות.


אם כן, הליך ההתמחרות בשוק החופשי אפשרי ונראה כי הוא ממקסם את התמורה במכירת הנכס באופן משמעותי, תוך צמצום רוכשים לא רציניים, הגדלת פוטנציאל הרוכשים (שכן הנכס מפורסם בפלטפורמות שונות), צמצום הערות מרובות בטיוטות של הסכמי המכר מה שיגרום לסגירת עסקה באופן מהיר יותר ובמועדים ברורים וקצרים יותר וחיסכון רב בזמן.


כידוע, משרדנו מתמחה בהליכי חדלות פירעון ונדל"ן ומתמחה במכירת נכסים בהליך התמחרות.


גיא העליון, עו"ד.





bottom of page